ervaringen vanuit de bush - Reisverslag uit Sneek, Nederland van ria en monique - WaarBenJij.nu ervaringen vanuit de bush - Reisverslag uit Sneek, Nederland van ria en monique - WaarBenJij.nu

ervaringen vanuit de bush

Door: ria en nmonique

Blijf op de hoogte en volg ria en monique

15 Oktober 2012 | Nederland, Sneek

hallo allemaal,
vanuit Basse, een dorpje in de bush van gambia, een eerste warme groet.
Het is hier trouwens erg heet maar terwijl we dit typen, worden we bewaaierd door kinderen van de kompound. Een kompound is een aantal huisjes die bij elkaar staan en waar meestal 1 familie woont (broers, zusters, kinderen en kleinkinderen)
We zijn vandaag in het ziekenhuis geweest, maar daar moet je je niet te veel van voorstellen. Het zijn 2 gebouwtjes waar bijna niets in staat en wat er staat is niets waard. Er komen vooral mensen met malaria.Ze worden getest, dit duurt 5 minuten en dan krijgen ze medicijnen. Jammer dat er vandaag geen medicijnen meer waren. Na de test worden de mensen doorgestuurd naar een ander ziekenhuis. om daar de medicijnen te halen.
In het ziekenhuis is geen water en de ambulance was ook stuk. Wij hebben wat geld gegeven en nu werkt de ambulance in ieder geval weer.
Het is ongelooflijk wat je hier ziet, vrouwen die meisjes zijn maar wel al 2 kinderen hebben. Elke dag moet men geld zien te krijgen met handelen.
De verpleegkundige die in het ziekenhuis werkt, 7 dagen per week, verdient 175 euro per maand.
Electriciteit is hier niet de hele dag, alleen op bepaalde uren en dan soms nog niet eens.
Maar goed, vanavond hebben we even de laptop van onze gastheer.
We proberen wat fotoos toe te voegen en mocht je smsen, het lukt niet altijd om terug te smsen.
Over een paar dagen meer.

• 15 Oktober 2012 - 23:16

Susan:

Hoi Ria en Monique.

Leuk om jullie te volgen. Als ik het goed begrijp zitten jullie nu al in de bush. En niet in het Bijjlo ziekenhuis maar daar ga je misschien later naar toe? IK kan me een beetje voorstellen hoe het is, ik ben in serrekunda 2 keer in een ziekenhuis geweest, waar ook malaria getest werd en het zelfde systeem, elders medicijnen halen. Maar in de bush zal het nog meer behelpen zijn.Ze moeten dagelijks zien om weer geld voor eten te krijgen.Jullie zijn er al weer een week voor je het weet ben je weer terug. Hier is alles ok.
    Koud en herfstachtig. maar volgende week herfstvakantie word het mooi en wat armer.
    Jullie hebben vast al mensen blij gemaakt met de kinderkleertjes.
    Ria en Monique ik laat nog wel eens wat van mij horen. groeten van Susan.

• 15 Oktober 2012 - 23:49

Elly:

Hoi, leuk ik ontving je mail en ben gelijk gaan lezen. Wat een contrast met Nederland hé ongelooflijk en op zo'n korte afstand van Nederland. Groetjes Elly

• 16 Oktober 2012 - 11:01

Evelien:

Monique!

Gelukkig je leeft nog haha.
    Wat een armoede zeg in dat ziekenhuisje, moeten we onze oude afdelings spullen daar maar naar toe verschepen!
    En 7 dagen per week voor 175 per maand!! Mijn hemel daar voor kom ik niet werken zeg, arme verpleegkundige. Maar ja, zij zal wel blij zijn dat ze werk heeft denk ik..
    Hier mis je niks hoor ( ja misschien Wim) maar het is hier vies weer bah
    Is het daar wel te doen in de hitte dan? Of worden jullie niet afgebeuld door de ziekenhuisdirecteur en kunnen jullie rustig aan doen?
    Hebben de mensen daar uberhaupt ook diabetes ?
    Pas goed op he! Tot over drie weken!

Groetjes Evelien

• 16 Oktober 2012 - 12:24

Paulus En Karlijn:

Leuk om te lezen dat het goed met jullie gaat.
    hoop dat jullie genieten.
    Groetjes,

Paulus en Karlijn

• 16 Oktober 2012 - 19:06

Afke :

Hoi Monique,

Na het lezen van jullie verslag is het toch niet zo erg hier allemaal in Nederland hé?!
    Ik vind het wel dapper van jullie om zo ver Gambia in te trekken en niet de gemakkelijkste weg kiezen.
    Heb je het idee dat je er nog iets kan doen?
    In ieder geval doet de ambulance het weer dankzij jullie tussenkomst.Top!
    Veel wijsheid tijdens jullie verblijf en pas goed op jezelf.
    Waarschijnlijk kun je (nog) véééél beter relativeren en zijn kleine dingen groots.
    Geniet van je tijd daar.
    Enne, je komt naar Julianadorp om verslag uit te brengen hoor, als je terug bent?
    Lieve groetjes,
    Afke

• 17 Oktober 2012 - 00:10

Ria En Monique :

Hoi,Dankje voor jullie eerste verslag,ik blijf het geinteresseerd volgen,zelf nu lekker luxe vanuit de nachtdienst in t umcg,waar dus niets te mopperen valt,als ik zo jullie verhaal lees.De temperatuur lijkt me wel een stuk aantrekkelijker.succes en groetjes Michiel

• 17 Oktober 2012 - 17:39

Hanneke En Barend:

Heerlijk een bericht van jullie!
    barre omstandigheden, maar jullie make er wat van
    trots op jullie!

gr hanneke en barend

• 17 Oktober 2012 - 17:39

Hanneke En Barend:

Heerlijk een bericht van jullie!
    barre omstandigheden, maar jullie make er wat van
    trots op jullie!

gr hanneke en barend

• 18 Oktober 2012 - 14:03

Hoi Monique,
    wat leuk zeg dat we jou zo kunnen volgen.Het lijkt me erg indrukwekkend allemaal.Een hele andere wereld dan de onze.Maar wel een hele ervaring.Hier alles ok regen en nog eens regen. straks een late dienst en dan een weekje vrij. Nou ik blijf je volgen en hoop op meer foto's
    groetjes Willy

• 19 Oktober 2012 - 16:12

Margret:

Hoi Hoi

Leuk dat jullie de bush in zijn gegaan, ben benieuwd naar de volgende verhalen.
    hoe is de woning waar jullie bivakeren net zo leuk als vori jaar?
    Her is het op dit moment een klein beetje lente dus dat is wel even lekkker na de regen.
    Nou heel veel plezier nog en groetjes aan "alle " vrienden.

Groetjes
    Margret

• 19 Oktober 2012 - 22:42

Ria En Monique :

Fantastisch dat je dit mag mee maken.
    Jammer dat ik die stap niet heb genomen .
    Misschien toch nog niet te oud!
    Ik hoor het t.z.t nog wel.
    Nog maar een paar uurtjes thuis van vak.
    Ik log snel weer in, en zoek dan contact .
    Liefs José en vriend Dirk